Chyba największe przejęcie na europejskim rynku hostingowym. Amerykański gigant zdecydował się na mocne wejście na rynek europejski poprzez zakup holdingu Host Europe. Firma zdecydowała się w zeszłym tygodniu, oficjalnie opublikować informacje na temat przejęcia całej grupy za zawrotną sumę 1,69 miliarda EUR. Dla porównania, cała grupa home.pl  została zakupiona przez 1und1 za 150 milionów EUR w zeszłym roku.

CloudVPS_Intel_Banner_970x200_PL_intel_XEON


Suma zakupu jest więc ponad prawie 11- krotnie większa, niż cena zakupu home.pl w poprzednim roku.  Nic jednak w tym dziwnego biorąc pod uwagę jakie marki i w jakich krajach, wchodzą w skład grupy HEG. Firma bardzo mocno działa na rynkach angielskim i niemieckim. W Wielkiej Brytanii jest to  lider rynku domen i hostingu,  czyli 123Reg, HeartInternet czy Server4You, a w Niemczech są to takie marki DomainFactory czy ServerPlus. Wszystkie marki razem to ponad 1 700 000 klientów, ponad 70 milionów domen i dwucyfrowy wzrost przychodów Y2Y rok do roku. Nic więc dziwnego, że już od dłuższego czasu Amerykanie rozmawiali na temat zakupu całej grupy. Ponad  4 lata temu  GoDaddy poinformował, że wchodzi agresywnie na 27 rynków Europy jako marka GoDaddy, jednym z rynków był także rynek polski, jednak po 4 latach działalności na tym rynku, firma nie odnotowała znaczących sukcesów, na żadnym nowym rynku w Europie Zachodniej. Warto jednak pamiętać, że Polska nie była szczególnie ważnym rynek w globalnej ekspansji marki goDaddy. Przez 4 lata firma starała się rozwijać organicznie na wybranych rynkach.

bigfish

Decyzja o zakupie grupy HEG, to przede wszystkim zdominowanie rynku brytyjskiego przez goDaddy jak i mocne zaznaczenie na rynku niemieckim, szwajcarskim,  francuskim czy hiszpańskim.  Bogate rynki starej Europy to  atrakcyjne, ale trudne rynki do zdobycia. Szczególnie w biznesie hostingowym, gdzie większość ma podobne usługi i ciężko się wybić nawet takim gigantom jak goDaddy, gdy rynek jest już dojrzały i ma swoich mocnych liderów, którzy cieszą się zaufaniem i mocną marką lokalną.

Grupa HEG na swoją pozycję pracowała ponad 15 lat a jej kamienie milowe w rozwoju można zobaczyć tutaj.

Warto zauważyć, ze grupa HEG prężnie działa także na rynkach CEE, mając swoje biura w takich krajach jak Bułgaria czy Rumunia. Bez wątpienia te wschodzące rynki europejskie,  będą zdobywane za pomocą nowego nabytku czyli grupy HEG, a goDaddy będzie mógł się skupić na podboju reszty świata.

Na rynku europejskim pozostało kilka mocnych podmiotów z branży szeroko pojętego hostingu, grupa niemiecka United Internet czyli 1und1 / właściciele home.pl /, Godaddy-HEG, francuskie OVH, czy  włoska Aruba SpA, właściciel marki ArubaCloud. Jest też trochę średnich graczy, ale to właśnie pomiędzy tymi podmiotami będzie rozgrywała walka o  kształt rynku hostingu i chmury w Europie, także w Polsce. Warto wspomnieć, że 3 firmy są obecne na naszym rynku. 1und1 zakupiło grupę home.pl, OVH dobrze sobie radzi od wielu lat w sprzedaży serwerów dedykowanych , a marka ArubaCloud od 2 lat zdobywa rynek VPS i chmury publicznej. Jedynie HEG/goDaddy nie odcisnęli znacząco swojej pozycji na naszym rynku, ale to także może się zmienić w najbliższej przyszłości. Warto pamiętać, że do sprzedaży jest jeszcze nazwa.pl – drugi co do wielkości rejestrator domen w Polsce.


Konsolidacja na rynku hostingu w Europie jest coraz bardziej widoczna.  Ta strategia wydaje się mocno kosztowa dla poszczególnych firm, ale z drugiej strony, jest to opcja zaoszczędzenia cennego czasu, by nie budować swojej marki tylko organicznie od zera. Przy tej dynamice rynku, to czas jest najdroższym aktywem.

Warto przypomnieć, że przed zakupem home.pl, firma 1und1 wystartowała w Polsce z bardzo dobrą ofertą darmowych domen i hostingu na 2 lata, jednak nie udało jej się podbić polskiego rynku i na końcu musiała kupić lokalnego rywala, by zdobyć koszulkę lidera w Polsce.

Podobnie goDaddy, oprócz Wielkiej Brytanii gdzie niedawno zarejestrował milionową domenę co.uk,   niezbyt dobrze sobie radził na rynkach starej Europy. Jak będzie wyglądała synergia pomiędzy grupą HEG i goDaddy? Na razie za wcześnie by o tym mówić, warto jednak wspomnieć, że do tej pory goDaddy miał kilkuosobowy osobowy zespół marketingowy w Londynie, który obsługiwał wszystkie rynki EMEA i zarządzał całą logistyką marketingową kampanii. Obecnie wzmocnieni przez grupę HEG, na pewno będą mogli działać bardziej efektywnie.

Nikt nie wydaje tyle pieniędzy na reklamę co goDaddy. Wystarczy spojrzeć na wyniki kwartalne firmy, które są regularnie publikowane.

Firma pokazuje wzrost w sektorze biznesu międzynarodowego wzrost Y2Y o 21,2% i wyniósł on w trzecim kwartale 129,2 miliona USD. Koszt pozyskania klienta w krajach Europy jest bardzo wysoki, tak więc zakup HEG to przemyślana decyzja i część długofalowej strategii firmy.

Ciekawym faktem jest, że suma zakupu HEG w dolarach –  1,79 miliarda USD, to szacowany roczny przychód goDaddy w 2016 roku, który ma wynieść 1,845-1,849 miliarda USD. Z kolei HEG chwali się tym że został kupiony za 11 krotność swojego EBITDA w 2016. To pokazuje ogrom skali jaką posiada goDaddy w połączeniu z grupą HEG. Ten gigant zza Oceanu może pochwalić się ponad 14,5 milionami aktywnych klientów, a wraz z grupąHEG będzie to 16 200 000 klientów. Dla porównania, nasz lokalny gigant – home.pl posiada około 300 000 aktywnych klientów.

Na koniec, co o ostatnim ruchu goDaddy, sądzą nasi lokalni gracze na rynku hostingu?


robert-paszkiewicz-ovh-2Jeżeli mówimy o lokalnym rynku, zarówno firma hostingowa Host Europe Group (HEG), jak i GoDaddy nie są jeszcze bardzo popularne w naszym kraju. Przejęcie HEG przez GoDaddy z pewnością otworzy przed nimi nowe możliwości, także na rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Nie ulega wątpliwości, że transakcja jest szansą do zapoczątkowania wzrostu popularności obu marek.

Obecnie jest jednak zbyt wcześnie, aby ocenić jakie skutki będzie miało przejęcie HEG. Aby móc wyciągać pierwsze wnioski będziemy musieli obserwować jak na transakcję zareaguje rynek europejski.

Firmy hostingowe mają różne strategie rozwoju i trudno jednoznacznie wskazać, która z nich jest lepsza. Niektóre przedsiębiorstwa stawiają na przejęcia firm, inne rosną organicznie inwestując w nowe oddziały, czy rozbudowując swoją ofertę. Niedawno OVH pozyskało dwóch inwestorów zewnętrznych, fundusze KKR oraz TowerBrook. Dzięki zdobytym środkom wdrożyliśmy plan rozwoju w Stanach Zjednoczonych, regionie Azji i Pacyfiku oraz Europie.

Robert Paszkiewicz, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży OVH


bartosz-gadzimski-zenboxCo może oznaczać przejęcie Host Europe Group dla rynku polskiego? Przede wszystkim potwierdza trend konsolidacyjny na rynku, który trwa już kilka lat. Jest to jednocześnie bardzo dobry i bardzo zły sygnał dla polskiego rynku i polskich klientów.

Bardzo dobry, gdyż świadczy o osiągnięciu poziomu zbliżonego do rynków zachodnich tym samym pokazuje jak wiele jeszcze przed nami. Z drugiej strony jest to sygnał bardzo zły gdyż bardzo silny zagraniczny kapitał i know how może wyprzeć polską myśl techniczną, która jak wiemy jest unikalna na Świecie.

Wobec tego chciałbym aby był to sygnał dla naszych rodzimych firm do rozwoju i ekspansji z korzyścią dla wszystkich, z klientami na czele.

Bartosz Gadzimski CEO zenbox.pl


CloudVPS_Intel_Banner_970x200_PL_intel_XEON

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *