Polski rynek chmury jest atrakcyjnym celem dla wielu dostawców chmury na rok 2017. Jedną z firm, która intensywnie inwestuje na polskim rynku jest ArubaCloud, marka należąca do konsorcjum Aruba Spa. Pod koniec września wraz z kilkoma dziennikarzami z polskich magazynów IT, zostaliśmy zaproszeni do centrali firmy Aruba, gdzie mieliśmy okazję porozmawiać z  założycielem i CEO marki Aruba Spa – Stefano Cecconi. Zapraszamy do wywiadu.

aruba_stefano-cecconi

HostingNews: Zacznę zaczepnie. Włosi na całym świecie są znani i cenieni za dobrą kuchnię, modę i ferrari, ale nie za bardzo są łączeni z branżą IT.

 

Stefano Cecconi: No tak, ale to są częściowo stereotypy. Każdy kraj ma swoich liderów w danej branży, także w branży IT. Rzeczy o których wspomniałeś wcześniej, wynikają z naszego zamiłowania do detali i pasji w danej dziedzinie.  Weźmy na przykład włoską kuchnię. Przecież jej sukces nie wynika tylko ze składników, bo każdy kraj w tej szerokości geograficznej, ma dostęp do nich. To pasja sprawia, że właśnie włoska kuchnia potrafiła z tych składników, stworzyć takie a nie inne potrawy, które potem zdobywają serca i podniebienie milionów na całym świecie. Zwracamy bardzo dużą uwagę do detale i wkładamy w to dużo serca i pasji. Podobnie z nami. ArubaCloud to projekt europejskiej chmury zrodzony z pasji. Chcieliśmy stworzyć najlepsza chmurę, z najlepszych podzespołów, tak by klienci pokochali ją za jakość. Jest to jednak proces ciągły i zdajemy sobie sprawę z tego.


 

HostingNews: Może na początek trywialne pytanie. Dlaczego nazwa ArubaCloud?

Stefano Cecconi: W sumie sama nazwa grupy Aruba została wymyślona bardzo spontanicznie przez nas podczas zakładania firmy. Miała być lekka i łatwo wpadająca w pamięć, bez dużego balastu, po prostu tak wyszło. Warto wspomnieć, że firmę założyłem razem z swoim kolegą w 1996 roku. Nawet nie przypuszczaliśmy wtedy, że tak bardzo się rozrośniemy. Dziś to bardzo mocna marka na rynku europejskim posiadająca portfolio ponad 2 milionów klientów, działająca nie tylko w branży hostingu i chmury, ale też np. podpisów elektronicznych. Dla naszych dedykowanych usług chmury zdecydowaliśmy na nową markę ArubaCloud, także by nie mylono nas na nowych rynkach z Aruba Networks – która jest częścią HP.


 

HostingNews: Jesteście firmą, która jest liderem we Włoszech. Jak do tego doszło, że marka Aruby jest tam tak dobrze rozpoznawalna, no i jak jest postrzegana w innych krajach?

Stefano Cecconi: Na postrzeganie marki wpływa wiele elementów.

We Włoszech nasza rozpoznawalność wzrosła znacznie po tym, jak w 2006 r. uzyskaliśmy prawo do świadczenia usług z zakresu podpisu cyfrowego oraz PEC. W 2008 r. doszła do tego zgoda na produkowanie i kastomizację kart inteligentnych oraz Włoskich Kart Ubezpieczenia Zdrowotnego. Z kolei w 2009 r. po przejęciu firmy Antalis skonsolidowaliśmy nasze działania na rynku bezpieczeństwa cyfrowego oraz weszliśmy na rynek bankowo-finansowy.

Nowa era w historii firmy zaczęła się w roku 2011, kiedy to rozpoczęliśmy świadczenie usług chmurowych. Oferowanie ich na stronie Cloud.it pomogło nam w wejściu z nimi w 2o13 r. na rynek francuski, niemiecki i brytyjski. W listopadzie 2014 r. szerokim echem odbiło się uzyskanie przez nas prawa do nowej domeny .cloud, kiedy to w pobitym polu zostały m.in. Amazon, Google i Symantec. Do dziś zarejestrowało się na niej ponad 70 tys. użytkowników, z czego najwięcej z USA.

Z kolei w celach wizerunkowych w styczniu 2015 r. nasza firma podpisała 3-letnią umowę na sponsorowanie bardzo popularnego zespołu motocyklowego Ducati, co powinno poprawić rozpoznawalność naszej marki w krajach Europy Zachodniej. Dopóki Ducati Team wygrywa, obie strony są zadowolone z umowy.

arubaracing-promotion


 

HostingNews: Na jakich rynkach działacie, dlaczego zdecydowaliście się na rynek polski i jakie widzicie wyzwania?

Stefano Cecconi: Polska to trudny rynek, prawdziwe pole bitwy, ale jest się o co bić. To niezwykle atrakcyjny rynek pod kątem dojrzałości, edukacji produktowej, szybkości łączy i infrastruktury. Wasi programiści  i administratorzy są bardzo cenieni na całym świecie, ich kwalifikacje to ścisła czołówka światowa. Takich klientów właśnie szukamy. Polscy klienci są niezwykle ostrożni i wrażliwi cenowo, więc bardzo ostrożnie sięgają do portfela. Bardzo powoli też buduje się ich zaufanie do marki, szczególnie w tej branży, gdzie jest tak duża konkurencja ze strony globalnych korporacji zza oceanu.  Bardzo uważnie obserwujemy jak sobie radzi nasza konkurencja na tym rynku. Staramy się uczyć na cudzych błędach i jeśli to konieczne, także na swoich. Podsumowując, polski rynek chmury to jeden z naszych priorytetów na nadchodzące lata.


 

HostingNews: Jak długo więc jesteście na polskim rynku?

Stefano Cecconi: Jako marka ArubaCloud od 2 lat. Warto jednak wspomnieć, że myśleliśmy już wcześniej o Polsce w kontekście sprzedaży usług hostingowych. Chcieliśmy wejść na ten rynek poprzez zakup liczącego się lokalnego gracza. Tak np. było w Czechach, gdzie przejęliśmy największego dostawcę usług hostingowych – firmę Forpsi, która działa także na mniejszą skalę na rynku polskim. W Polsce prowadziliśmy rozmowy z home.pl na temat zakupu, ale docelowo nie doszło do przejęcia. Tak więc na polskim rynku jesteśmy obecni jako marka Forpsi, od ponad 10 lat. Dzięki temu przejęciu,  udało nam się poznać dobrze polski rynek chmury i przygotować się na wprowadzenie nowej marki czyli Aruba Cloud od zera.


 

HostingNews: Wspomniałeś, że Polska to trudny rynek, a klienci są wymagający. Jak zamierzacie ich do siebie przekonać?

Stefano Cecconi: Nie ma dziś łatwych rynków, wszędzie trzeba zderzyć się z silną konkurencją. Aruba Cloud ma trzy mocne atuty, pozwalające pozyskiwać nowych klientów.

Po pierwsze dążymy do utrzymania korzystnej relacji jakości do ceny. Nasze ceny są bardzo atrakcyjne, ale nie kosztem jakości usług i sprzętu który używamy. Tutaj nie oszczędzamy. Nawet w przypadku tanich VPSów robimy wszystko by usługa trzymała wysoki poziom.

Po drugie staramy się działać lokalnie. Oferujemy 5 różnych lokalizacji naszych centrów danych w Europie. Klient może sobie sam wybrać gdzie chce mieć trzymane dane i bez względu na wybór, czy są to Włochy, Francja, Wielka Brytania, Niemcy lub Czechy, cena zawsze jest taka sama. Uprzedzając kolejne pytanie, planujemy mieć także centrum danych w Polsce w niedalekiej przyszłości. Zawsze jesteśmy blisko klientów i rozumiemy, że wielu z nich ceni sobie prywatność i chce, aby ich dane były przechowywane w Europie.

Po trzecie jesteśmy elastyczni. Wiemy, że klienci wybierają różne rodzaje usług i rozwiązań – VPS, chmurę publiczną, prywatną czy model hybrydowy. Polski rynek chmury jest różnorodny, dlatego nasza oferta jest na tyle szeroka, że pozwala zaspokoić powyższe potrzeby.

Centrum Danych Aruba CLoud


 

HostingNews: Weszliście na polski rynek z mocną ofertą na root VPS – za 4 PLN na miesiąc. Jakimi wynikami możecie się pochwalić od momentu wejścia?

Stefano Cecconi: Tak, ta oferta cieszy się duża popularnością w Polsce i bardzo cieszymy się z jej sukcesu. Udało nam się wynegocjować bardzo korzystny kontrakt z VMware, dzięki czemu mogliśmy zaoferować taką właśnie cenę. Wyniki sprzedaży tej oferty, a także innych pakietów są bardzo dobre. Mamy już ponad 6 000  klientów, Cieszy nas też wysoka konwersja na wyższe pakiety. Klienci po przetestowaniu opcji VPS za 4 złote, chętnie sięgają po bardziej zaawansowane rozwiązania.


 

HostingNews: Dobre wejście w takim razie. Czym zamierzacie zaskoczyć klientów w następnych miesiącach?

Stefano Cecconi: Jeśli teraz wszystko powiem, to nie będzie zaskoczenia, ale mogę wymienić 3 rzeczy.

Planujemy poszerzyć sieć naszych centrów danych o nowe lokalizacje, w tym także w Polsce. Tak jak mówiłem wcześniej, wsłuchujemy się w to co mówią/piszą nasi klienci na temat naszych usług i wiemy, że wielu chciałoby trzymać swoje dane też w Polsce.

Poza tym, intensywnie pracujemy nad nowym panelem do zarządzania usługami cloud. Obecny panel jest do wymiany i dalsze rozwijanie go nie ma sensu. Nowy panel będzie szybszy w obsłudze, z przyjaznym interfejsem, opartym o najlepsze praktyki User Experience. Dodamy także nowe funkcje, których domagali się klienci. Mam nadzieję, że wersja beta będzie niedługo dostępna. Więcej nie mogę powiedzieć.

Dodatkowo planujemy aktywować projekt wspierania startupów w Polsce, gdzie będziemy udostępniali darmowo naszą infrastrukturę przez 3 do 5 lat.


 

HostingNews: Jako jedni z niewielu oferujecie lokalizację centrum danych w 5 krajach EU. Czy macie własne centra danych czy je wynajmujecie?

Stefano Cecconi: Różnie w zależności od kraju.  We Włoszech mamy własne centra danych.  Pierwsze centrum danych uruchomiliśmy w Arezzo już w 2003 r. i można tam postawić do 10 tys. fizycznych serwerów. W kolejnym, które powstało kilka lat później i znajduje się zaledwie 3 km od tego pierwszego jest miejsce nawet na 40 tys. serwerów. Chociaż oba nie są jeszcze wykorzystywane w 100 proc., to na początku 2017 r. otworzymy kolejne w Bergamo koło Mediolanu i będzie ono największym centrum danych we Włoszech.

W Europie Zachodniej korzystamy z centrów danych firm trzecich, za to w Europie Środkowej przejęliśmy w 2005 r. lidera tego rynku w Czechach i na Słowacji, firmę Forpsi, a wraz z nią centrum danych w Ktiš z 5 tys. serwerów. Jeśli chodzi o Polskę, na razie nie będziemy budować własnego centrum danych, podnajmując któreś z istniejących. Część potencjalnych klientów jest bowiem zainteresowana naszymi usługami, ale wstrzymuje ich jego brak w Polsce.

dc-arubacloud


 

HostingNews: Podczas zwiedzania waszego centrum danych zauważyłem, że  wykorzystujecie infrastrukturę opartą na znanych markach – serwery Della, przełączniki Cisco. Inni sięgają po produkty „white box” bo jest taniej. Skąd taka decyzja?

Stefano Cecconi: Wracamy do tematu kuchni włoskiej. Po prostu bierzemy najlepsze składniki. Kiedyś próbowaliśmy korzystać z własnych rozwiązań, ale doszliśmy do wniosku, że lepiej polegać na tych, którzy mają dużo większą wiedzę w tym zakresie od nas. Czasami zdarza się, że budujemy własne rozwiązania, ale tylko w przypadkach, kiedy nie ma innej alternatywy. Nie wykorzystujemy też, jak czynią to niektórzy, komponentów z desktopów.

Z Dellem łączą nas bardzo dobre relacje, jesteśmy jednym z największych klientów tego producenta w Europie. Dlatego oferuje nam bardzo korzystne warunki i atrakcyjne ceny.

Tam gdzie liczy się jakość, wydajność, a także konieczność spełnienia wymogów zawartych w certyfikatach – trzeba sięgać po najlepszy sprzęt. Nawet, jeśli zaoszczędzę trochę pieniędzy na hardwarze, za chwilę mogę je stracić, przeznaczając większe kwoty na wymianę części, zarządzanie czy naprawy. Nigdy nie poświęcimy jakości dla marży. W dniu, w którym po raz pierwszy tracisz dane, zaczynasz doceniać wartość backupu i redundancji. Czasami klienci rzeczywiście nie dostrzegają różnic w zakresie infrastruktury providera, ale my je dostrzegamy.


 

HostingNews: Jako ArubaCloud, jesteście jednym z  inicjatorów powstania koalicji CISPE (Cloud Infrastructure Services Providers in Europe)   przy UE dla dostawców chmury w Europie. Jakie cele wam przyświecają waszej koalicji?

Stefano Cecconi:  Jednym z pierwszych zadań jakie postawiła sobie koalicja CISPE, było wprowadzenie pierwszego w historii kodeksu postępowania w dziedzinie ochrony danych. Zgodnie z tym dokumentem dostawcy usług infrastruktury chmurowej zobowiązani są do oferowania swoim klientom możliwości przetwarzania i magazynowania danych wyłącznie w obrębie terytorium Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Dodatkowo, dzięki Kodeksowi Postępowania CISPE klienci otrzymają zapewnienie, że dostawcy infrastruktury chmurowej nie będą przetwarzać ich danych osobowych na korzyść własną ani w celu odsprzedaży stronom trzecim, na przykład w celu eksploracji danych osobowych, profilowania osób, których dane osobowe dotyczą, marketingu czy podobnych działań. Polski rynek chmury tylko na tym skorzysta.


 

HostingNews: Dziękuje serdecznie za rozmowę. Czego życzyć na koniec?

Stefano Cecconi: Byśmy nigdy nie stracili pasji i miłości do tego co robimy. Wierzę, że dobrze przygotowany produkt, obroni się nawet przy dużej konkurencji. No i ze swojej strony zachęcam czytelników do przetestowania naszej chmury, każdy feedback jest cenny dla nas.


 

CloudVPS_Intel_Banner_970x200_PL_intel_XEON

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *