NASK niedawno opublikował raport z czwartego kwartału roku 2016. Raport nie jest zbytnio optymistyczny. Choć rejestr sili się na umiarkowany optymizm, to jednak liczby pokazują, jasno i wyraźnie, że rynek domen krajowych mocno wyhamował. Najbardziej ucierpieli liderzy rynku w Polsce. Czyżby formuła domen za zero złotych wyczerpała się?


Kiedy popatrzymy na rozwój Internetu  w Polsce i ilość aktywnych użytkowników, to ostatnie raporty Gartnera czy PMR pokazują jasno, że Polska jest jednym z najbardziej rosnących krajów CEE, pod względem dostępności do sieci i ta tendencja ma się także utrzymać w ciągu najbliższych lat.

Po przejrzeniu raportu rocznego NASK za 2016, postanowiłem przejrzeć raporty z ostatnich 4 lat, tak by mieć lepsze porównanie, jak rok 2016 wypadł na ich tle. Skoro rośnie liczba użytkowników Sieci, podobnie powinno być z dynamiką i wzrostem rejestracji domen i ilości aktywnych nowych abonentów domen. Tak jednak nie jest.

Jak widać na wykresach,  liczba abonentów domen krajowych w całej Polsce,  wzrosła w roku 2016 tylko o 17 766, podczas gdy zgodnie z analizą PMR,  liczba użytkowników Sieci wzrosła o kolejny milion użytkowników. Tempo przyrostu użytkowników sieci rośnie w stałym tempie circa 1 milion na rok i podobnie będzie w następnych latach. Nie do końca wiadomo, czemu więc tempo przyrostu nowych aktywnych domen i abonentów domen, tak gwałtowanie wyhamowało. W poprzednich latach baza abonentów rosła zmiennie pomiędzy 30-60 tysięcy na rok. Nowi użytkownicy sieci to mogą być młodzi użytkownicy tabletów i smartphonów, niekoniecznie zainteresowani rejestracją domeny. Jednak rynek już od kilku lat rośnie w tempie 1 miliona użytkowników Sieci, a w poprzednich latach wyniki były znacznie lepsze. Co ciekawe, przyrost nowych abonentów, nie został wygenerowany przez liderów branży, co pokazuje, że pewna formuła sprzedaży domen,  najwyraźniej się wyczerpała. Warto przyjrzeć się, jak przy takich wynikach krajowych,  poradzili sobie poszczególni liderzy rynku domen i hostingu czyli home.pl z az.pl i nazwa.pl


Poniżej widać jaki przyrost lub stratę domen mieli poszczególni rejestratorzy domen w roku 2016, w porównaniu z rokiem poprzednim. Całościowo, w roku 2016,  rynek domen krajowych urósł o 21 413 domen, w porównaniu z rokiem poprzednim.  Jak widać najwięcej domen krajowych zyskał OVH, Consulting Service, a także Dropped/Michau, którzy urośli o 51 043 domen.  Warto zauważyć, że wszyscy trzej rejestratorzy, oferują bardzo niskie ceny odnowień domen. Najsłabiej wypadli liderzy, czyli home.pl/az.pl i nazwa.pl, którzy łącznie stracili 57 767 domen w porównaniu z rokiem ubiegłym . Firmy te mogą się pochwalić największą liczbą rejestracji domen w roku 2015 i 2016, ale jak widać, nie przekłada się to na wzrost liczby aktywnych domen utrzymywanych w ich portfolio.


 

Nie inaczej wygląda sytuacja z ilością abonentów domen krajowych. Najbardziej w roku ubiegłym urosły Consulting Service i OVH. Obie firmy powiększyły swoją bazę o 19 490 abonentów domen krajowych, podczas gdy, az.pl i nazwa.pl utraciły 10 683 abonentów w swojej bazie, a home.pl urósł tylko o 960, gdy zazwyczaj miał rok do roku, ponad  8 000 nowych abonentów.  Zdecydowanie jest to wyraźny sygnał, że rynek domen czekają daleko idące zmiany.

Z roku na rok spada też liczba transferów między partnerami, co jasno wskazuje, że spadek aktywnych domen krajowych u liderów nie wynika, masowych przenosin, ale z faktu, ze klienci po prostu nie przedłużają domen. Poniżej ogólna liczba transferów w latach 2012-2016.


Dlaczego raport NASK jest taki ważny?. Cytując hasło reklamowe jednego z liderów „Wszystko zaczyna się od domeny” Dynamika rejestracji domen, poziom odnowień, ogólny wzrost lub spadek dużo mówi o sytuacji na krajowym rynku SMB i u poszczególnych liderów. Statystyki  ilości domen można także spokojnie przełożyć na inne usługi oferowane przez liderów, takie jak hosting czy e-commerce. Jeśli spada liczba abonentów domen, to ciężko oczekiwać, że gwałtowanie rośnie liczba nowych klientów hostingu. Model biznesowy liderów rynku, czyli home.pl i nazwa.pl jest prosty. Darmowa domena i tani hosting na pierwszy rok, a potem mocny wzrost ceny, tak by firma wyszła na swoje. Jednak konkurencja coraz częściej oferuje tańszą ofertę na kolejne lata, o niegorszych parametrach.   Inną kwestią jest ogólny stan rynku SMB i fakt, że wiele nowych firm po pierwszym roku znika z rynku. Warto obserwować, czy w roku 2017 tendencja ta będzie się utrzymywać.

 

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *