Awaria NASK 12-13 sierpnia 2022: Niedziałający rejestr domen .PL
12 sierpnia o g. 11:41 NASK, będący operatorem i prowadzący rejestr domen PL przestał działać. Przestały działać wszystkie operacje wykonywane na domenach .PL (rejestracje, odnowienia, zmiana DNS, zmiany kontaktów WHOIS, cesje itd.) a nieco później (ok. godz. 14:00) wyłączona została strona internetowa (www.dns.pl).
Oficjalny komunikat instytucji mówił o trwających pracach nad usuwaniem awarii sieci, nie udzielając żadnych dodatkowych informacji i wyjaśnień zarówno jeśli chodzi o charakter awarii, jak i o czas jej trwania.
Po godzinie 18:00 tego samego dnia (piątek 12.08.2022) rejestr domen NASK poinformował, że w związku z trwającą awarią, oraz przypadającym na poniedziałek (15 sierpnia) dniem wolnym od pracy:
- przedłuża on 4 dni ważność zarejestrowanych domen *.PL, których okres wygasania przypadał na czas trwania awarii
- przywraca ważność domen, które wygasły podczas trwania awarii i przedłuża ich ważność o 4 dni
- przedłuża o 4 dni ważność opcji na domeny, których data wygaśnięcia przypadała na okres niedostępności
Powyższego nie stosuje się dla domen nieopłaconych domen, które były już wcześniej w okresie wygasania, a ich okres wygasania przypadał na czas awarii. Takie domeny wygasły zgodnie z planem.
Chwilę po godzinę 19:00 systemy NASK zaczęły działać ponownie. Jednak nie na długo, bo już godzinę później można było odnotować kolejne problemy i niedostępność systemów NASK.
Co więcej – około południa kolejnego dnia (w sobotę 13.08.2022), nas poinformował rejestratorów domen, że prace nad usunięciem awarii nadal trwają, a sama awaria rejestru domeny .PL może porwać nawet do wtorku.
Na szczęśnie jeszcze tego samego dnia (po godz. 15:00) i 30-godzinnej niedostępności rejestru NASK, działanie systemów zostało przywrócone wraz z możliwością wykonywania operacji na polskich domenach.
Przyczyn niedostępności nie podano.
Zaleca się jednak, aby sprawdzić i – w razie konieczności – powtórzyć wszystkie operacje na domenach (jak np. zmiany adresów DNS), które wykonywane były w okresie trwania awarii. W razie problemów najlepszą drogą będzie kontakt z rejestratorem domeny.