Jak szybkość stron internetowych wpływa na zachowanie internautów? Najnowsze badanie

Hosting20 gr. 20225 min. czytania

Każdy z internautów nie raz spotkał się z sytuacją, że interesująca go strona internetowa ładowała się bardzo wolno. Jeżeli czas oczekiwania na dane treści jest zbyt długi, to z dużym prawdopodobieństwem odbiorcy z nich zrezygnują. Serwis JakWybraćHosting.pl zlecił agencji SW Research badanie na reprezentatywnej grupie Polaków, którego celem było sprawdzenie wpływu szybkości stron internetowych na zachowanie internautów. Sprawdź, jakie wnioski płyną z otrzymanych w badaniu wyników. 

Szybkość stron internetowych ma ogromne znaczenie 

Zgodnie z przeprowadzonym badaniem, aż 83% respondentów wskazało na to, że szybkość ładowania się stron internetowych ma dla nich bardzo duże znaczenie. Kolejne 15% procent wskazało na to, że jest to średnio ważne, a tylko 2% nie przykłada do tego większej wagi. Wyniki wskazują jasno na to, że właściciele serwisów internetowych powinni postawić na ich optymalizację w zakresie ładowania się. Im strony wolniej się ładują, tym większy ruch z nich ucieka. Przekłada się to na określone straty wyświetleń i pieniędzy. 

Ponad połowa internautów może nie wrócić na wolną stronę internetową

Na pierwszy rzut oka wyniki mogą szokować, ale blisko 51% respondentów zadeklarowało, że raczej nie wrócą na stronę internetową, jeżeli ta w ich mniemaniu będzie ładowała się zbyt wolno. Oznacza to, że w przypadku braku optymalizacji w tym zakresie właściciele serwisów online mogą stracić ponad połowę ruchu. Co ważne, dotyczy to nie tylko sklepów internetowych, ale również serwisów informacyjnych i blogów. W przypadku stron ofertowych, w tym sklepów internetowych i usługodawców, wolno ładująca się strona internetowa przekłada się na mniejsze zainteresowanie produktami danej marki lub dystrybutora. Według badania przeprowadzonego na zlecenie JakWybraćHosting.pl, ponad 45% raczej nie dokona transakcji, jeżeli strona nie spełni ich oczekiwań co do szybkości

Wolno ładujące się strony internetowe nie wpływają również korzystnie na potencjał dalszych poleceń witryny. Blisko 40% ankietowanych stwierdziło, że raczej nie polecą tej strony innym użytkownikom. Tak naprawdę tylko w przypadku niespełna 10% internautów, szybkość ładowania się strony nie wpływa na chęć powrotu na nią, polecenie jej dalej lub na dokonanie transakcji. 

Ile wynosi optymalny czas ładowania się strony internetowej?

Oczywiście im strona ładuje się szybciej, tym lepiej. Wyniki przeprowadzonego badania wskazują wyraźnie na to, że internauci nie są zbyt cierpliwi. Zaledwie 30% z nich jest w stanie poczekać na załadowanie strony od jednej do pięciu sekund. W przeciwnym razie ją opuszczą. Skłonnych poczekać do dziesięciu sekund jest już tylko 26,5%. Może się jednak zdarzyć tak, że strona ładuje się jeszcze wolniej. Tylko 15 na 100 osób poczeka od 11 do 15 sekund na treści, którymi są zainteresowani. 

Im czas ładowania się strony rośnie, tym mniej osób na niej pozostanie. Jeżeli trzeba poczekać do 20 sekund, to jest to już tylko 7% odbiorców. Na czekanie powyżej 20 sekund godzi się blisko 9%. Wśród ankietowanych tylko 8,5% wskazało na to, że nie zwraca uwagi na szybkość ładowania się stron internetowych i trudno odnieść się im do tego pytania. Warto również zwrócić uwagę, że najbardziej niecierpliwi wychodzą ze strony wtedy, gdy ładuje się dłużej niż sekundę. Stanowią oni około 3% wszystkich odwiedzających. 

Co wpływa na szybkość ładowania się stron internetowych?

Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie JakWybraćHosting.pl wyraźnie wskazują na to, że szybkość ładowania się stron internetowych ma duży wpływ na zachowanie internautów. W związku z tym właściciele witryn i twórcy powinni dołożyć wszelkich starań, aby ich strony działały wydajnie i szybko. Dzięki temu utrzymają na nich większy ruch, zwiększą szansę na konwersje sprzedażowe, a także sprawią, że odpowiedni odbiorcy chętnie do nich wrócą. Bagatelizowanie tej kwestii może słono kosztować i nie chodzi tu tylko o pieniądze, ale również o czas. 

Wpływ na szybkość ładowania się stron internetowych ma kilka wzajemnie uzupełniających się czynników. To m.in. odpowiednio wybrany hosting, serwer, zoptymalizowany kod HTML, czy też wgrane na stronę multimedia i treści. Aby zwiększyć nad tym kontrolę, warto przeprowadzać regularne testy szybkości ładowania się swojej witryny. W tym celu można skorzystać z wybranych narzędzi, w tym m.in.:

  • PageSpeed Insights;
  • Google Search Console;
  • SERP Analyzer;
  • Google Analytics;
  • GTmetrix;
  • Lighthouse.

Na co wpływa szybkość ładowania się stron internetowych?

Warto jeszcze odwrócić sytuację i sprawdzić, na co przekłada się zwiększona szybkość ładowania się stron internetowych. Jeżeli jest ona na satysfakcjonującym poziomie, to ma wpływ m.in. na takie aspekty jak: pozycjonowanie (SEO), doświadczenia użytkownika (UX), zwiększoną konwersję sprzedażową, czy mniejszy współczynnik odrzuceń. Ma to ogromne znaczenie m.in. w sklepach internetowych, do których kierowany jest płatny ruch. Wysoki współczynnik odrzuceń powoduje straty finansowe i nieefektywne wykorzystanie budżetu reklamowego. 

Czasami jest to niezależne od właściciela strony 

Może okazać się jednak, że Twoja strona internetowa jest zoptymalizowana i ładuje się naprawdę szybko, a jednak internauta ma problem. Niestety jest to już niezależne od Ciebie. Przyczyną wolnego ładowania się witryny może być m.in. słabej jakości łącze internetowe u użytkownika, czy też starszej generacji lub wadliwie działający sprzęt, w tym smartfon lub laptop. W pewnym zakresie możesz temu zaradzić poprzez budowanie stron dostosowanych również do starszych rozwiązań i słabszego łącza internetowego, jednak nie zawsze uda Ci się rozwiązać problem po stronie użytkownika. Warto o tym pamiętać. 

Uzyskane w badaniu JakWybraćHosting.pl wyniki potwierdzają trendy ostatnich lat, które można zauważyć gołym okiem. Każdy właściciel strony internetowej powinien zwrócić uwagę na szybkość jej ładowania. W przypadku poszukiwań sprawdzonego i wydajnego hostingu, warto zapoznać się z materiałami i rekomendacjami przygotowanymi przez Jak Wybrać Hosting

Dostęp do szczegółowych wyników badań znajduje się tutaj